
Groepen
Hier kunt u het één en ander lezen over de activiteiten in de diverse groepen op Regenboog Osseveld.

Wat doen we in groep 1- 2?
- We werken met betekenisvolle activiteiten aan de hand van passende thema’s
- Kinderen leren spelenderwijs in hoeken, in kringactiviteiten en met ontwikkelingsmateriaal
- We volgen de ontwikkeling van de kinderen in de groepen 1 en 2, waarbij we het observatiesysteem KIJK gebruiken
- Kinderen worden nieuwsgierig gemaakt door samen te ontdekken
- Kinderen leren met en van elkaar door middel van cooperatieve werkvormen
- Eén keer per week gaan we gymmen in de gymzaal
- We voeren een klassenshow op voor ouders
- Wanneer het droog is spelen we buiten, bij regen spelen we in het speellokaal
- De kinderen leren hun werk te plannen d.m.v. het planbord
- Voor de sociaal-emotionele vorming gebruiken we de Kanjertraining
- We doen mee met het cultuurmenu: dans, muziek, drama en kunstzinnige vorming
- Iedere week leren we in groep 2 een nieuwe letter en staat er een cijfer centraal
- Spelenderwijs leren we Engelse liedjes en woorden

Wat doen we in groep 3?
- Ook in groep 3 werken we met betekenisvolle activiteiten, binnen en buiten het lokaal
- Bijna elke dag leren we een nieuwe letter. Hiermee kunnen we al snel woorden maken
- Bij het aanleren van een letter leren we ook het gebaar erbij
- We werken veel samen, leren met en van elkaar door middel van coöperatieve werkvormen
- We leren lezen met de methode Lijn 3 en rekenen met pluspunt
- We schrijven met een driekantig potlood in het schrijfschrift, waarbij we het gebonden schrift leren
- We voeren een klassenshow op voor ouders
- We leren van een verhaaltje een som te maken
- We beginnen met het klokkijken van de hele uren. Ook kunnen we aan het einde van de groep de hele en de halve uren noemen van de klok
- We lezen met de kanjertraining het verhaal van Max en de vogel en doen oefeningen die gericht zijn op vertrouwen, aardig doen, samenwerken, e.d.
- en veder maken we muziek, gymmen we in de grote gymzaal en doen we nog veel meer!

Wat doen we in groep 4?
We gaan heel veel nieuwe dingen doen zoals:
- We lezen veel en dat gaat steeds sneller en beter!
- We werken met Estafette, een methode voor technisch lezen. Dit vinden we vaak één van de leukste vakken!
- We houden een leeskring. Best spannend, omdat dit voor het eerst is. Maar ook erg leuk!
- We maken + en - sommen tot 100.
- We leren de tafels van 1, 2, 3, 4, 5 en 10. 2 groepjes van 3, is 2x3= 6.
- We leren nieuwe spellingcategorieën, t/m categorie 12.
- We kunnen verhalen schrijven, maken vaak een woordweb, leren nieuwe woorden en breiden onze woordenschat steeds verder uit.
- We kunnen teksten steeds beter begrijpen en kunnen vragen beantwoorden over een tekst.
- We gebruiken het Kanjerverhaal Max en de klas. We spelen situaties uit en doen vertrouwensoefeningen.
- We hebben Natuniekmiddagen, waarin we meer leren over natuur en techniek aan de hand van een thema.
- We voeren een klassenshow op voor ouders
- We werken veel samen, leren met en van elkaar door middel van coöperatieve werkvormen

Wat doen we in groep 5?
- We houden allemaal een spreekbeurt en boekbespreking
- Helpen we Sinterklaas met het maken van de surprises en de gedichten
- We maken al sommen tot 1000 en rekenen hierbij op een chromebook
- We werken iedere week aan aardrijkskunde, geschiedenis en natuur
- We voeren een klassenshow op voor ouders
- Met de kanjertraining werken we met het verhaal Max en de zwerver
- We werken veel samen, leren met en van elkaar door middel van coöperatieve werkvormen
- We leren alle tafels (1 t/m 10)
- We werken met groep 8 samen in kleine groepen aan creatieve opdrachten

Wat doen we in groep 6?
- Met topografie leren we alles over Nederland
- We leren ook huiswerk maken en plannen
- We werken veel samen, leren met en van elkaar door middel van coöperatieve werkvormen
- Met de kanjertraining werken we met werkboek deel 1
- We werken met groep 5 samen in kleine groepjes aan creatieve opdrachten
- We starten naast spelling nu ook met Werkwoordspelling
- We houden allemaal een spreekbeurt en een boekbespreking
- We starten met breuken
- Helpen we Sinterklaas met het maken van de surprises en de gedichten.
- We voeren een klassenshow op voor ouders

Wat doen we in groep 7?
- We gebruiken een agenda
- We leren met topografie alles van Europa
- We werken veel samen, leren met en van elkaar door middel van coöperatieve werkvormen
- We praten elke week uitgebreid over het nieuws
- We voeren een klassenshow op voor ouders
- We oefenen veel voor het verkeersexamen wat we dit jaar hebben.
- We werken veel samen, leren met en van elkaar door middel van coöperatieve werkvormen
- We werken ook veel tijd zelfstandig
- We werken aan weektaakbladen, kinderen moeten zelf leren plannen
- Met rekenen komen de breuken, procenten en verhoudingen aan de orde, verder cijferend vermenigvuldigen en delen, handig rekenen en rekenen met miljoenen en miljarden, tabellen en grafieken
- We onderzoeken regelmatig de wereld om ons heen bij wereld oriënterende vakken
- We leren onze mening te vormen en deze te delen met anderen.
- We leren hoe we wijs om kunnen gaan met de media om ons heen
- We leren teksten te schrijven om informatie of onze eigen mening in te verwerken.
- We leren eigenaar te zijn over ons eigen leerproces. Dit doen we door te leren plannen, initiatief te nemen, zelf na te kijken, verantwoordelijkheid te dragen over materialen en elkaar feedback te geven.

Wat doen we in groep 8?
- We oefenen alvast een keer voor de IEP eindtoets, we gaan ‘brugspieken’ op een school voor voortgezet onderwijs.
- We leren zelf aantekeningen maken bij alle vakken. Ook leren we reflecteren.
- We kunnen in januari en februari de open dagen van de scholen voor voortgezet onderwijs bezoeken.
- We maken in april de IEP eindtoets.
- We werken veel samen, leren met en van elkaar door middel van coöperatieve werkvormen
- We gaan op kamp en voeren in de laatste week de musical op.
- We worden in de laatste week letterlijk de school uitgezwaaid.